Στη Σουηδία τα παιδιά μαθαίνουν... γράμματα!
Ήταν το πρώτο που μου ήρθε στο μυαλό ερευνώντας ένα θέμα για τις επιλογές εκπαίδευσης στη Στοκχόλμη. Αν είχα παιδιά και φυσικά τη δυνατότητα να το κάνω, θα μετανάστευα στη Σουηδία!
Γράφει ο Άγης Νικολάου
Το σχολείο προσφέρει στον κάθε μαθητή το δικό του φορητό υπολογιστή. Γιατί;
Γράφει ο Άγης Νικολάου
Το Vittra είναι ένας σχολικός οργανισμός στην Σουηδία, ένας είδος «εκπαιδευτικής κοινοπραξίας».
Τα σχολεία Vittra δεν πιστεύουν στις τάξεις. Έτσι λοιπόν αντί οι μαθητές να κάθονται σε μία σειρά από θρανία, κάθονται σε μικρά νησάκια τα «sitting islands».
Μαθητές και δάσκαλοι συναντιούνται σε τραπεζάκια για πικ νικ.
Οι άνθρωποι του Vittra δεν πιστεύουν στην «αίθουσα μελέτης», αλλά στο «Club Lunch», ένας χώρος που μοιάζει με καφετέρια, με πάτωμα σκακιέρα στο οποίο άλλοτε οι μαθητές διδάσκονται και άλλοτε τρώνε!
«Θέλουμε τα παιδιά να εκπαιδεύονται, να μαθαίνουν, να δημιουργούν και να επιλύουν προβλήματα. Για μας είναι πολύ σημαντικό να προσαρμόζουμε τις "διεθνείς" δεξιότητες στο επίπεδο του κάθε παιδιού, ανεξάρτητα από την ηλικία του και να επικοινωνούμε μαζί του σε αυτήν την βάση. Αυτό για μας είναι εφικτό από την άποψη ότι "χρησιμοποιούμε" την πραγματική ζωή και τα πραγματικά προβλήματα και όχι τα "παραδείγματα" που έχουν καμία έως ελάχιστη σχέση με την πραγματικότητα», περιγράφουν Σουηδοί δάσκαλοι.
Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο της σουηδικής εκπαιδευτικής ευφυίας του συγκεκριμένου συστήματος είναι πως ποντάρει στη δημιουργία ενός διεθνούς περιβάλλοντος μέσα στο σχολείο για τους μαθητές που έτσι κι αλλιώς είναι πολίτες όλου του κόσμου:
«Οι ξένες γλώσσες λειτουργούν ως μέσο και όχι ως αυτοσκοπός, για τη δημιουργία ενός διεθνούς περιβάλλοντος στο σχολείο ακόμη και από την προσχολική ηλικία. Με την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας και την εκπαίδευση σε μία σειρά εκπαιδευτικών δεξιοτήτων, πιστεύουμε ότι μπορούμε να φροντίσουμε κάθε παιδί με επιπλέον εργαλεία ώστε να εξερευνήσει τον κόσμο κι έτσι να αποκτήσει μια αυξημένη πολυ-πολιτισμική συνείδηση».
«Τα δίκτυα δεν είναι μόνον για τους ενήλικες. Ακόμη και για τα μικρά παιδιά, η δημιουργία δικτύων είναι σημαντική ώστε να κατανοήσουν το πως ζουν οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο! Ολα τα παιδιά, και οι μαθητές στα σχολεία Vittra έχουν περιέργεια να μάθουν τον κόσμο. Θα πρέπει να το κάνουν αφού έχουν συνειδητοποιηθεί συνολικά, με αίσθημα σιγουριάς, εμπιστοσύνης και αλληλεγγύης για τα οποία έχουν γαλουχηθεί εντός αλλά κι εκτός σχολείου».
Στα 30 σχολεία Vittra, οι τάξεις έχουν ονόματα «the wateringhole», «the show-off», «the cave», «the campfire» and «the laboratory». Τίτλοι που παραπέμπουν σε διαφορετικούς τρόπους διδασκαλίας. Το θέμα είναι η δημιουργία μιας καθημερινότητας για τους μαθητές που βασίζεται στην ατομική ανάπτυξη, στον πολιτισμό, στο περιβάλλον, στον πραγματικό κόσμο!
Εμπνεόμενοι από το εκπαιδευτικό αυτό μοντέλο, οι αρχιτέκτονες της Rosan Bosch Ltd, δημιούργησαν ένα σχολείο δίχως τοίχους, αλλά με χωρικές διαιρέσεις.
Για παράδειγμα στο σχολείο Telefonplan μπορείς αντί για μία συνηθισμένη τάξη, να δεις ένα τεράστιο παγόβουνο το οποίο λειτουργεί ως κινηματογράφος, τμήμα χαλάρωσης και σίγουρα θέτει το πλαίσιο στους μαθητές για έναν διαφορετικό τρόπο έκφρασης και εκπαίδευσης.
Η ομάδα της Rosan Bosch Ltd, εξηγεί πάντως πως δεν είναι όλα τα τμήματα χωρίς την προστασία ενός τοίχου. Όπως συμβαίνει για παράδειγμα στο Dance Hall, την αίθουσα της μουσικής και του χορού ή στο Εργαστήριο Πολυμέσων. Εδώ οι τοίχοι είναι απαραίτητοι. Για να καταλήξει σε αυτό το σχολείο που βλέπετε η Bosch δεν πήρε την γνώμη μόνο των καθηγητών, αλλά και των μαθητών!
Για όποιον μεταναστεύει και ενδιαφέρεται, ας ρίξει μια ματιά στην διεύθυνση: http://vittra.se. Εδώ θα βρει πολλές χρήσιμες αλλά και χρηστικές πληροφορίες!
0 comments
Το μήνυμα σας